Sunt Ketil Haugsand și am să vă spun cu mare plăcere câteva cuvinte despre remarcabilul proiect de restaurare Taskin.

Am fost introdus în subiect de prietenii mei români, Raluca și Laurențiu. Bineînțeles, știam de existența instrumentului, este faimos în lumea întreagă, cu toate că foarte puțini oameni l-au văzut. Ceea ce face întregul proiect extrem de interesant.

Instrumentul se află într-o stare bună: nu a fost distrus și nici nu are deteriorări majore. E într-o stare foarte bună pentru o restaurare foarte atentă. Din punct de vedere muzical și acustic, va fi mai ușor decât în majoritatea proiectelor similare de restaurare, grație bunei sale conservări.

Clavecinul va cânta așa cum o făcea și în secolul XVIII, atunci când era nou. Vom pune corzi noi pe el, la fel ca cele din secolul XVIII. Vom repara mecanismele de acționare și placa de rezonanță, unele crăpături vor trebui lipite dar aceasta nu e o problemă mare, pentru că instrumentul se află într-o condiție bună și nu are părți complet deteriorate.

Pascal Taskin a fost cel mai important constructor parizian de clavecine din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea. El și mulți alți constructori de clavecine din Paris au construit instrumente minunate, la mare căutare printre bogații aristocrați ai vremii, „vânători de status social”, care își doreau așa-numitele „épinette du Ruckers”, cópii după clavecine flamande.

Din acest motiv instrumentul de la Muzeul Național Peleș este atât de special, deoarece conține lemnul plăcii de rezonanță a unuia sau poate chiar mai multor vechi instrumente Ruckers. Taskin a pus, curajos, anul construcției (1621) pe placa de sunet. Aceasta este, bineînțeles, o invenție de-a sa. Instrumentul este din 1772, un excelent exemplu al minunatei măiestrii a lui Taskin, dar cu o veche placă de rezonanță flamandă. Aceasta îi conferea un status important în acea vreme.

Din 1970 mă ocup de construirea, restaurarea și intonarea clavecinelor. De atunci am restaurat mai multe instrumente istorice în Norvegia iar acum mă ocup de întreținerea acestora, sau de reparație, când este necesar.

Personal, am construit 15 instrumente, toate respectând principiile istorice de construire a clavecinelor, reguli lăsate de Taskin, Dulcken, Ruckers și toți ceilalți. Sunt foarte încrezător că, după restaurare, vom avea un instrument extraordinar din clavecinul actual. Privesc cu deosebit respect întreg proiectul și îl aștept cu mare nerăbdare să înceapă.

Veți avea un instrument cum foarte puțini au. Va fi un instrument extraordinar și de abia aștept să lucrăm împreună! Vă mulțumesc.