Restaurarea

După expertizarea efectuată în mai 2015 de către specialiștii Dr. Vera de Bruyn Ouboter (șef al departamentului de conservare de la Muzeu lNațional de Instrumente al Norvegiei Ringve, Trondheim), Prof. Ketil Haugsand (clavecinist, profesor, constructor și restaurator de clavecine, Germania / Norvegia), Dr. Roxana Rădvan (expert investigator, director adjunct al Institutului Național de Octoelectronică) și Mihai Covaci (restaurator pictură și părți lemnoase) s-a constatat că cele mai multe probleme ale instrumentului țin de tensionarea prea puternică, în timp, a corzilor acestuia. Problemele sunt foarte serioase și reprezintă motivul principal pentru detensionarea sa în ultimii ani și scoaterea lui din circuitul muzical și de vizitare. În felul acesta, placa de rezonanță este protejată de apariția eventualelor deformări sau crăpături.

O altă problemă extrem de gravă o constituie acțiunea paraziților de lemn asupra instrumentului și expunerea lui în condiții de umiditate excesivă, fapt ce a dus la apariția mucegaiului și ruginei. Acțiunea paraziților de lemn a fost stopată în cadrul unei intervenții efectuate acum câțiva ani de personalul calificat al Muzeului Național Peleș. Mucegaiul rămâne însă o problemă, în special în partea inferioară a butucului și pe majoritatea jack-urilor. Rugina a atacat dejama joritatea cuielor de acordaj ale instrumentului.

Practic toate elementele clavecinului au nevoie de restaurare sau înlocuire. Claviaturile, cuiele de acordaj, butucul, călușurile, pictura și structura de rezistență (cadru și picioare) vor fi restaurate în maimulte etape, pe parcursul câtorva luni. Corzile, jack-urile, plectrele și culisantele, adică cele mai importante părți ale mecanicii de producere a sunetului necesită înlocuire totală din cauza gradului ridicat de uzură.

Restaurarea va avea loc în două etape:

  1. restaurarea mecanismelor, părților rezonatorii și structurii de rezistență a instrumentului coordonată de Prof. Ketil Haugsand.
    1. demontarea totală a actualelor corzi
    2. restaurarea propriu-zisă a plăcii de rezonanță
    3. restaurarea picturii plăcii de rezonanță
    4. montarea unui nou set de corzi
    5. restaurarea mecanicii de producere a sunetului
    6. consolidarea și restaurarea cadrului și picioarelor instrumentului
    7. intonarea instrumentului
  2. restaurarea picturii și părților lemnoase ale instrumentului coordonată de Dl. Mihai Covaci.
    1. consolidarea stratului pictural
    2. curățirea stratului pictural
    3. chituirea stratului pictural
    4. vernisarea stratului pictural
    5. retușarea stratului pictural
    6. vernisarea finală a obiectului
    7. restaurarea elementelor de feronerie a capacului
    8. înlocuirea lonjeronului cadrului instrumentului
    9. consolidarea picioarelor de susținere

La finalul proiectului de restaurare ne vom putea bucura – noi și generațiile următoare – de frumuseațe avizuală și sonoră a clavecinului Ruckers-Taskin. În jurul său se vor naște expoziții, producții concertistice, imprimări audio și noi povești care să rămână consemnate în istoria care se va nota peste ani.